Käpylä-Seura Kannanottoja Kannanotto Käpylinnaan

Käpylä-Seuran julkaisemia tai antamia tai Käpylään muuten liittyviä kannanottoja, lausuntoja, julkilausumia ja kommentteja kaupungin suunnitelmiin yms.

Seuran kannanotto Käpylinnan tilanteesta

Helsingin kaupunginhallitukselle

Käpylinna on sellainen Helsingin kaupungin erityisliikuntapaikka, jossa tapahtumia kohderyhmille on tiloihin suhteutettuna todella paljon: ohjattua liikuntaa mm. aivohalvaantuneille, kehitysvammaisille, autismi-nuorille, toimintakyvyiltään heikentyneille, syöpä- ja reumapotilaille sekä polion sairastaneille. Ohjattua vesivoimistelua tarjotaan nuorten ja lasten afasia- ja aspergerryhmälle. Erityisryhmillä on perjantaisin harjoitteluaikaa joko yksin tai avustajan kanssa sekä kuntosalissa että uima-altaassa. Lisäksi Käpylinnassa järjestetään senioreille ohjattua kuntoryhmien lattia- sekä vesijumppaa ja myös työssä käyville vesijumppaa. Lauantaisin ja sunnuntaisin siellä on vauvauintia.

Kaupungin liikuntalautakunta ehdottaa, että liikuntavirasto lopettaisi toimintansa Käpylinnassa vuoden 2017 peruskorjauksen yhteydessä. Toiminta siirrettäisiin Jätkäsaaressa sijaitsevan Bunkkerin liikuntatiloihin, jossa toiminta kuitenkin alkaisi vasta 2019. Käpylinna nykymuodossaan on toimiva erityisryhmille - liikkuminen kaikissa tiloissa on esteetöntä ja rollaattorilla sekä pyörätuolilla mahtuu kulkemaan pukuhuoneissa ja sauna- / suihkutiloissa. Uima-altaaseen pääsee tuolihissillä. Lisäksi Käpylinna on pieni, rauhallinen ja turvallinen, jossa saa henkilökunnalta tarvittaessa avun. Mitään takeita ei ole siitä, että Käpylinnan palveluja käyttävät erityisryhmät pystyvät liikkumaan Bunkerissa samoissa uima-altaissa ja kuntosaleissa kuin muut käyttäjät.

Käpylässä on afasia-keskus, kuntoutuspalveluita, vanhainkoteja, joiden asukkaat käyttävät palvelua ja on vaikea kuvitella heidän ja kaikkien muualta tulevienkin (esim. eläkkeensaajayhdistys Vipuset ry:n jäsenet) siirtyvän huonojen liikenneyhteyksien Bunkkeriin. Käpylä-Seura vaatii Käpylinnan nykytilanteen toimintojen säilyttämistä ja kehittämistä paikallisena hyvinvoinnin palveluna, niin ettei yksikään kuntoutuksen tarvitsija jää palvelusta paitsi.

Kalevi Vuorento
pj Käpylä-Seura ry.