Kannelmäessä 1960-1970 ?

Alueen säännöt
Kannelmäen ja Kaarelan sivut: kaupunginosat.net/kannelmaki
Kuka muistaa?

Kannelmäessä 1960-1970 ?

Viesti Kirjoittaja Kuka muistaa? » 29.03.2011, 14:33

Olen asunut lapsuuteni Kannelmäessä, Vanhaistentiellä. Mieleeni on jäänyt tulipalo, joka tapahtui vanhan Nurmijärventien tuntumassa. Omakotialueen erotti pelto, jonka toisessa päässä oli saha tai puutavaraliike, \"Vetopuu\". Hiekkatie erotti sen metsiköstä, jossa aikanaan 1970 murhattiin nuori perheenäiti. Murha ja tulipalo ovat seuranneet muistikuvissani tähän päivään. Sain tänään yksityiskohdat selville murhan osalta, mutta Vetopuuta ei kukaan tunnu muistavan. Olisiko täällä ketään, joka hahmottaisi tämän tapahtuman?
Etukäteen kiittäen
vuosimallin 1959 pikkulikka

Kannelmäessä 64-76 ja 80-88

Vs:Kannelmäessä 1960-1970 ?

Viesti Kirjoittaja Kannelmäessä 64-76 ja 80-88 » 02.05.2011, 17:35

MOI!
Murhan mäkin muistan hyvin. oltiin just vähän aiemmin menty paikan ohi skolen (EKY) jumppatunnilla.

Vetopuun kyllä muistan, mutta mun hima oli toisella puolella, niin ettei palo oo kauheen selvästi piirtynyt mun muistiin.

Sen sijaan muistan Österbergin ladon palamisen 70-luvulla lokakuun 10:n päivän iltana, kun just oli loppunut telkkarissa Aleksis Kiven elämästä kertova leffa dramaattisesti sanoihin \"minä elän\" ja sitten siitä pellon laidalta kuului kauhea ääni ja ennenkuin me ehdittiin makkarin ikkunoihin niin liekin oli jo korkeella.

Vetopuu...

Viesti Kirjoittaja Vetopuu... » 15.07.2011, 18:53

Hei vow- ja kiitos viestistä! Kiva, että sain edes vahvistuksen Vetopuun olemassa olosta.
Kukaan ei ole aiemmin muistanut ko sahaa edes olleen- saati tulipaloa.

Minä olin IA:lla EKY:ssä vuonna -70.. vai oliko se -71...hmm.. Österbergin tulipaloa en tunnista muististani. Missäpäin se oli?

Malmin kartanon siat saivat koulun ruokajätteet- muistin juuri :) ja kartanon pelloilla hiihdettiin...

Viesti Kirjoittaja Kannelmäessä 64-76 ja 80-88 » 20.07.2011, 20:29

Österbergin lato sijaitsi Kantelettarentien varrella pellon laidassa, Ostarin jälkeen oli talo numero 9 ja sitten se lato.

sikala

Viesti Kirjoittaja sikala » 22.07.2011, 10:48

Tai ei se lato ollut vaan vanha sikala jossa vielä 60 -uvulla possut ilkamoi. Taisi Österbergin tyhevonen \"Valttikin\" siinä majailla. No palon aikaan oli elukoista jo tyhjä.

Viesti Kirjoittaja Kannelmäessä 64-76 ja 80-88 » 24.07.2011, 17:30

[b]sikala kirjoitti:[/b]
[quote]Tai ei se lato ollut vaan vanha sikala jossa vielä 60 -uvulla possut ilkamoi. Taisi Österbergin tyhevonen \"Valttikin\" siinä majailla. No palon aikaan oli elukoista jo tyhjä.[/quote]
Oikeassa olet, ei se ollut lato, miten lie muistini pettänyt, vaikka sen ohi skoleen kuljinkin.
Oi, muistan Valtin ihan hyvin, se oli hengissä ainakin kesällä -64. Sikoja en muista, sen lajin elävät muistan kansiksen kevåtretkeltä Malminkartanoon.

Veju

Viesti Kirjoittaja Veju » 11.08.2011, 15:45

Kyllä sillä Österin pellolla oli 3 \"latoa\" ja se mikä oli melko keskellä eli vaalein niistä paloi juuri noihin aikoihin parikin kertaa, toisella kerralla maan tasalle melkein. Itsekin hengailin siellä muiden junnujen kanssa teini ikäisenä ja kai se palo jostain tupakantumpista alkoi. Se suurin niistä eli entinen sikala sijaitsi Väärän Koivun vieressä Väkän kielellä ilmaistuna, jossa ne tsittas ja kittas päivät pitkät. Kai kaikki Väkän muistaa, joka budjas Britskun alla jonkun aikaa? Joo ja Vetopuukin oli, mutta se palamista en tarkemmin muista.

Hei hyvä ja kiitos!!!!

Viesti Kirjoittaja Hei hyvä ja kiitos!!!! » 13.08.2011, 17:10

Kiva kun keskustelu jatkuu! Kirjoittakaa kaikkia muisteluksianne- saadaan palapeli kasaan ja nähdään oliko se lapsuus niin kultainen kuitenkaan rakkaassa Kannelmäessämme.

Murha ja Vetopuu eniten mieltäni vaivanneet asiat, mutta muitakin pähkäilyn aiheita on...

Kuka muistaa \"Kaarelan Missin\"? Legenda kertoi, että kyseinen nainen olisi osallistunut aikanaan missikilpailuihin ja seonnut kun ei voittanut. Hän kulki pitämällä suljettua sateenvarjo kasvojensa edessä. Lierihattu oli -ainakin kesäaikaan- ja korkeat korot. Hän kulki kuin olisi kävellyt catwalkilla; sirosti jalka toisen eteen.
Pelottavaa oli pikkutytöistä se kun sanottiin, että suoraan silmiin ei saa katsoa.
Ei sitten kerrottu eikä selitelty ikinä, että miksei sitä saanut tehdä ja mitä tapahtuisi jos niin kuitenkin tekisi. Seurattiin kuitenkin usein ja vaklattiin - tosin aika reilun matkan päästä. Sen verran jännittävä hahmo tää missi oli!

\"Pikkulikka 1959\"

Viesti Kirjoittaja Kannelmäessä 64-76 ja 80-88 » 16.08.2011, 11:50

Kyllä mä \"Kaarelan Missin\" muistan. Pukeutui aika usein sellaiseen mustavalkoruutuiseen jakkupukuun ja korkkarit oli jalassa.

DÖsassa vähän jännitti, josko missi tulee siihen samaan. Tais joskus puhua pikkulikoille sopimatonta kieltäkin.

Mä muistan sen koivun viereisen palon parhaiten.

Ja toki myös Väkän, mude on oli ostarilla duunissa, niin pakosti kuuli juttuja.

Kauan Kannelmäessä

Viesti Kirjoittaja Kauan Kannelmäessä » 15.09.2011, 10:15

Te jotka olette noin kauan asuneet Kannelmäessä niin muistaisitteko mitään kartanoiden tai tilojen nimiä sieltä?

Vastaa Viestiin