Yläkiventie

Alueen säännöt
Myllypuron sivut: kaupunginosat.net/myllypuro
Taku

Yläkiventie

Viesti Kirjoittaja Taku » 14.12.2009, 13:45

Mistäköhän johtuu että Yläkiventiellä ei ole hidastetöyssyjä? Monta sataa lasta kulkee kouluun ko. tietä pitkin ja ylittää tien muualtakin kuin suojatien kohdalta. Katu on suhteellisen leveä ja autoilijat ajavat siinä välillä todella kovaa vauhtia, hurjalta näyttää meno välillä...

ei niistä ole hyötyä

Vs:Yläkiventie

Viesti Kirjoittaja ei niistä ole hyötyä » 15.12.2009, 16:47

Terve

Nykyiset hidastetöyssyt ovat niin mietoja ettei niistä ole mitään hyötyä; voi ajaa yli aivan yhtä lujaa kuin muutenkin.

Rakensivat tuohon Myllytuvantielle tuollaiset ´hidasteet´, mutta niillä mitään vaikutusta ole. Juuri tästä mainistusta syystä; liian matalat - ettei ylinopeutta ajavat autot
särkyisi..

Harakkamyllyltä

Vs:Yläkiventie

Viesti Kirjoittaja Harakkamyllyltä » 19.12.2009, 01:57

Nuo töyssyn muodossa olevat hidasteet ovat aina ongelmallisia. Niitä on kovin vaikeata sovittaa niin leveydeltään kuin korkeudeltaankin kaikille ajneuvotyypeille sopiviksi. Eli jos hidaste esim. toimiikin hyvin normi henkilöautolle, niin bussi suurine akseliylityksineen voi olla siinä vaikeuksissa.

Tämän johdosta käytetäänkin nykyään yhä enenevässä määrin muun euroopan tyyliin näitä kiertoliittymiä hidastamaan liikennettä risteyksissä (missä siis myös suojatiet sijaitsevat).

Nythän hiljan saatiin Myllypuroonkin ensimmäinen kiertoliittymä sinne Harakkamyllyntien ja Myllypurontien (Myllypadontie) risteykseen. Minusta tämä kiertoliittymä on kovastikin rauhoittanut kyseisen paikan (ennen töyssyjen ympäröimä) liikennettä ja nyt lapsetkin pääsevät \"pinkomatta\" ylittämään Myllypurontietä koulumatkallaan!

Toinen töyssyjä korvaava hidaste, mitä nykyään käytetään etenkin asuntokaduilla, on ihan yksinkertaisesti kadun kaventaminen esim. ihan pysäköintialueiden kautta. Tämä toimii hyvin varsinkin harvakseltaan liikennöidyilla asuntokaduilla.

Mutta, kyllähän meillä vielä uusiakin töyssyjä rakennetaan. Hyvä esimerkki tästä on äskettäin kunnostettu Myllärintie. Täällä oli aikaisemminkin töyssyjä mutta nyt niitä on tehty vielä lisääkin.

Jotkin niistä ovat niin korkeita, että esim. tietyn tyyppiset linja-autot eivät isoine akseliylityksineen niistä selviä ilman pohjakosketusta vaikka kuinka hiljaa ajaisivat. No onneksi, eihän tällä kadulla mitään säännöllistä bussivuoroa ainakaan vielä kulje. Mutta, tämä on mielestäni hyvä esimerkki huonosta ja lyhytnäköisestä sunnittelusta!

\'suunnittelusta\'

Vs:Yläkiventie

Viesti Kirjoittaja \'suunnittelusta\' » 30.12.2009, 14:07

Hassua kun puhutaan joustavasta liikenteestä ja samalla rakennutetaan ympyröitä, lisätään jakajia, kavennetaan- tai jopa poistetaan ajokaistoja (2->1 esim kauppakartanonkatu jossa nyt jalankulkijoille sama tila kun ennen oli autoille ja päinvastoin) ja sitten on nämä hidasteet, kaikki turvallisuuden nimissä. Kuitenkin yötä myöten tuolla ajetaan ns \'reikä päässä\' tyylillä autoilla, 2-3 päällä mopoilla ja pyörillä, monesti ilman valoja. Ei täältä enää puutu kuin parit liikennevalot strategisiin paikkoihin niin voi jo satunnaisesti liikkuvan 92:n kin lakkauttaa kokonaan. Ne strategiset paikat ovat: tbn eteen, metron/kuntomyllyn eteen (siihen varmaan tuleekin jo ihan pyöräilijöiden takia)ja yksi vielä ratasmyllyn/kauppamyllyn risteykseen. Miten me ollaan ennen pärjätty ilman näitä?.

Tilastojen mukaan toki kolarit vähenee, kun ei enää pääse liikkumaan (tai käyttää parempaa (=nopeampaa) reittiä. Itsekin siirryin pois julkisista, kun on valintana: kestääkö itäkeskukseen 10 tai 30+ min, tai keskustaan 20 tai 60 min.

Näyttää liikenteessäkin olevan ns armeijan käytäntö: muutama toheltaa niin kaikkia rangaistaan. Melkein toimisi peltipoliisi paremmin vaikka myllypurontien suoralla.
halvemmaksikin se tulisi kun rakentaa näitä jakajia, ympyröitä ja töyssyjä. Lisäksi siitä voisi saada rahaa \'takaisin\', paitsi jos ihmiset eivät ajaisikaan ylinopeutta.

Hidaste

Vs:Yläkiventie

Viesti Kirjoittaja Hidaste » 30.12.2009, 14:29

Hidaste=tarkoitus hidastaa, ei rikkoa yliajavia ajoneuvoja.

Mielestäni koko hidaste-ajatus on toteutettu pain peetä. Idea on hyvä (eli on ilmeisesti ongelma liian kova ajavista ajoneuvoista), se että siihen rakennetaan töyssy, aita, muuri, kuoppa, nauloja, miina, on purkkapaikka, joka ei paikkaa itse ongelmaa, vaan siirtää sitä ja jopa joskus tekee niitä ongelmia kasapäin lisää.

Ongelmia joita itse olen tuossa havainnut: Nuo hidasteet jätetään merkitsemättä (usein), eli ajat niihen milloin milläkin nopeudella. Joskus jotain ei mene rikki, ja joskus menee (tämäkö oli sinun tai suunnittelijan tarkoitus jos on liian mieto?)

Aikaisemmin mainittu isojen autojen ongelma väärin suunnitelluissa töyssyissä.

Vielä yksi esimerkki purkkakorokkeesta on arena centerin edessä oleva \'hidaste\'. Siinä on suunnittelija näpäränä ihmisenä tehnyt koko suojatien ja vähän päälle korotetuksi. oikein hyvä idea hidastaa suojatien liikennettä, vieläkun hän olisi ottanut huomioon samassa paikassa olevan kavennetun kadun ja yllätys yllätys _samassa paikassa_ olevan bussipysäkin, olisi voinut sanoa että oli järkiteko.

älä kaahaa - ei mene auto rikki

Vs:Yläkiventie

Viesti Kirjoittaja älä kaahaa - ei mene auto rikki » 02.01.2010, 14:02

älä kaahaa - ei mene auto rikki

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Myllypuro”