UkkoPekan polku

Alueen säännöt
Kulosaaren sivut: kulosaarelaiset.fi
Matti

UkkoPekan polku

Viesti Kirjoittaja Matti » 13.04.2010, 22:35

Kävelin tässä iltapäivällä Itäväylän ali metroaseman tunnelin kohdalta. Siinä on jo vuoden verran urakoitu ja laitettu puisto uuteen uskoon. Vanhat portaat poistettu ja uudet tehty tilalle. Hienot on, MUTTA miten on mahdollista, että kävelytien kaiteet ovat rusikoitu täysin käsittämättömään kuntoon (ainakin yhden polun kohdalta) jo ennekuin ne edes kunnolla ovat asennettu. Jos kyseessä on lumenaurauksen sivujuonne, voisi kaupunki tosiaan harkita mies ja lapio linjaa. Käsittämätöntä.

Heikki Kukkonen

Vs:UkkoPekan polku

Viesti Kirjoittaja Heikki Kukkonen » 05.05.2010, 18:07

Olen samaa mieltä Matin kanssa. Lapiolinjaan ei varmaankaan ole paluuta. Kaikki julkiset rakennelmat on vain tulevaisuudessa tehtävä koneellisen hoidon kestäviksi. Siihyen tarkoitukseen uudet hienot kaiteet ovat aivan liian hennot. Muutaman vuoden päästä ne ovat tällä menolla täysin rusetilla. Puistosuunnittelijoiden ja -rakentajien on nyt opittava uusille tavoille, vaikka tietysti koneitakin voi käyttää keveämmällä kädellä, onhan saaren kaikki afalttipäällysteetkin jo kynnetty urille.

anonanon

Viesti Kirjoittaja anonanon » 13.09.2010, 20:32

Ja nyt on sitten vedetty kalliit uudet asfaltit koko saareen. Luulisi niillä citymaasturinkin etenevän jo melko kivuttomasti.

Itseäni taas mietitytti portaiden kestävyys. Jo kauan ennen kuin oli kaikki saatu vihdoista viimein \"vimpan päälle\", oli yhden portaan kulmasta jo pala lohjennut.

Rapistuvaa portaikkoa saamme katsella/varoa vuosikymmeniä, ma luulen. Puuportaat olisi äkkiä uusittu.

Kukka

Viesti Kirjoittaja Kukka » 17.09.2010, 14:01

Ihmettelin alkutalvesta, miten ihmeessä portaat ovat aina puhtaat lumesta, kunnes tajusin, että portaissa on lämmitys.
Muualla oli metritolkulla lunta, mutta meilläpä on sulat ja lämpimät portaat!

Itse pidin kovasti \"luonnontilaisesta\" vanhasta metron ympäristöstä. Kummallista vaan, että nykyään kauniiksi koetaan vain ihmisen kädenjälki. Aika paljon varmaan rahaa upposi työhön ja suunnitteluun. Nyt rappuset vaikeuttavat pyöräilyä ja kaiteet on jo kiemuralla.

anonanon

Viesti Kirjoittaja anonanon » 12.10.2010, 14:41

No, ei se edellinenkään ilman ihmisen kädenjälkeä syntynyt.

Ei rappusilla kuulukaan pyöräillä. Siksi olet ehkä saattanut kokea sen hivenen hankalaksi.

Henkilökohtaisesti wanha ratkaisu miellytti silmää enemmän. Ehkä tämä uusi portaikkokokonaisuus tulee jollain ajanjaksolla tarkasteltuna halvemmaksi tai edes ajan kanssa vähemmän ylimitoitetun ja pompöösin näköiseksi. Toivossa on hyvä elää.

Sulana pysyvä portaikko vähentänee kaatumisriskiä talvella, mutta mielummin minä löisin ruumiinosani puuhun kuin kiveen ihan kaikkina vuodenaikoina. Jälkimmäisestä kuin voi lähteä henki.

Toistaiseksi saldona on lohjennut pala kiveä - joka joko tullaan korjaamaan tai sitten ei. Korjausta/rapistumista odotellessa.

PS. Oli muuten hienosti saatu istumispengerrys pois uudesta suunnitelmasta. Ei sopinut kuvaan, että siinä joutilaina istuskeltaisiin työssäkävijöiden mielipahaksi. Tilalle saatiinkin kauas mäkeen, aivan väärään paikkaan, jokin nojailu-tyylinen ratkaisu, jota en ole vielä kenenkään nähnyt käyttävän.

Taru

Viesti Kirjoittaja Taru » 12.10.2010, 17:14

Hyvä anonanon,
olisi kovin ihanaa jos kaupungissa voisi olla istumaryhmiä siellä täällä, jossa ihmiset voisivat pysähtyä vaihtamaan kuulumisia.
Todellisuus kaupunkisuunnittelussa on kuitenkin osoittanut että varsinkin metroaseman läheisyydessä istuskeluryhmät hyvin harvoin ovat tavallisten työssäkäyvien käytössä... vaan sinne pesiytyy ihan muunlaista levähsytä kaipaava/kaipaavia henkilöitä, jotka pahimmassa tapauksessa leiriytyvät paikalle koko päiväksi, tekevät tarpeensä läheisen puun \'takana\' ym. Nojailupekneillä on haluttu ehkäistä tällaisen ilmion syntymistä alueelle.

Hyvä esimerkki on Esplanadin puistosssa ravintola Teatterin vieressä olevalla aukiolla. Viehättävä pieni aukio, jossa paljon penkkejä, mutta en ole kertaakaan kulkenut aukion läpi/istunut siellä ilman että joudun todistamaan todellakin epätoivottua käytöstä päihtyneiden \'kanta-asiakkaiden\' toimesta.

Kaikilla asioilla on puolensa ja usein syynsä, jotka eivät aina ensinäkemältä avaudu...mutta annas olla kun penkit lieveilmiöineen olisivat tulleet - sitten vasta kommentteja olisikin riittänyt huonosta suunnittelusta =)

PS.Puisia rappusia ei voi lämmittää, eikä kaupungilta liikene joka luminen aamu henkilöä puhdistamaan rappusia ennen kuin työhönlahtijät ovat liikkeellä.

anonanon

Viesti Kirjoittaja anonanon » 22.10.2010, 16:22

Niin,

Voimme vaikka maailman tappiin asti yrittää kitkeä ympäristöstämme kaiken vähänkin närkästyttävän, häiritsevän tai jollakin muulla tavoin epätoivottavan.

Ainoa varma asia on, ettemme tule koskaan saavuttamaan sellaista pistettä, jossa kaikki on riittävän hygienistä ihan jokaiselle.

Todennäköisempää onkin, että \"ongelma\" vain siirtyy muualle.

Mutta ymmärrän. \"Out of sight, out of mind.\" Kaikki tiedämme mistä huippumuodikkaasta ilmiöstä on jälleen puhe.

Kaupunki, jossa missään ei saa olla (lue: ei ole mahdollista olla koska istumapaikat viedään järjestään pois, nurmikolla istujille aletaan kai pian jakaa sakkolappuja, etc.), muuttuu aika nopeasti aika kuolleeksi paikaksi.

En yritä tässä puolustella, että kaikkialla pitäisi sallia häiritsevä dokaaminen tai muu sekoilu - ei tietenkään pidä. Sellaiseen voidaan ja pitää puuttua. Ja puututaankin.

Mutta oliko Kulosaaressa Itiksen Tallinnanaukion tasoista jatkuvaa julkijuopottelua ym. sekoilua? Väitän, että ei ollut, eikä tällaista ongelmaa havaitse Itiksen lisäksi kuin epäsäännöllisen säännöllisesti Herttoniemen aseman tienoon vakkariporukan kohdalla.

Taru, minäkin olen istuskellut monet kerrat kyseisellä paikalla Teatterin \"takapihalla\". Nyt en saa ainoatakaan tapausta palautettua mieleen jossa olen häiriytynyt päihteiden käytön vuoksi. Mutta helvetin tulista saarnaavista kiihkouskovaisista olen häiriintynyt Espassa montakin kertaa. Rehellinen juoppo ymmärtää sentään pysytelle omissa oloissaan, mutta nuo jeesustelijat liimautuvat iholle.

Sen uskon, että lämpiminä kesäiltaina ko. paikalla (kuten jokseenkin kaikkialla muuallakin keskustassa) dokataan enemmän kuin lääkäri määrää. Miten sellainen tehokkaasti sitten kiellettäisiin? Vastaan itse: ei mitenkään.

Kaikilla asioilla todellakin on puolensa - siitä olen samaa mieltä kanssasi. Itse kallistuisin kylläkin hieman päinvastaiseen suuntaan siitä suunnasta johon sinä ja Ukko Pekan puiston suunnittelusta vastaavat tahot näyttäisivät olevan kallellaan.

Jos tavallinen tallaaja ei tiedä miten tällaisiin projekteihin voi osallistua, tai voiko ylipäätään ja missä määrin, ei moniäänistä (lue: vaihtoehtoista) keskustelua edes pääse syntymään. Silloin päättävät ne joilla valtaa on. Lisääkö tällainen kansalaisdemokratiaa?

Muuten, oliko istumapengerryskään todellisuudessa sellainen synninpesä jollaiseksi se nyt jotenkin saadaan kuulostamaan? Miten minä en taaskaan pysty palauttamaan mieleen tällaisia mielikuvia...

PS. Aivan varmasti puisiakin rappusia voidaan lämmittää. Aika monessa kodissa parketit ovat mukavan lämpöiset tälläkin hetkellä... Se, että näin ei tehdä, kertoo tietysti jostakin. En tietenkään vastusta (ja mitäpä hyötyä siitä enää olisikaan?) lämmitystä. Vähentäähän se lumiseen aikaan kaatumisriskiä, toki. Mutta ihan kaikkina vuodenaikoina kiveen kaatuminen sattuu paljon pipimmin kuin puuhun. Jos et usko, kokeile. (tähän voit kuvitella HYMIÖN)

PPS. Omasta mielestäni nuo portaat nyt vain ovat koomisen mahtipontiset todelliseen käyttötarpeeseen nähden.
Joskus - aika usein, väittäisin - pienimuotoisempi on suurta kauniimpaa. Tai vähintäänkin halvempi toteuttaa. Joskus myös vanhat ideat ovat säilyttämisen arvoisia.
Kun tulin aikoinaan ensimmäisen kerran metrolla Kulosaareen ja näin penkkipengerryksen, se loihti hymyn kasvoille. Kuinka oivaltavasti luontainen(?) rinne oli ymmärretty valjastaa ihmisten käytettäväksi...

Vastaa Viestiin