ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Alueen säännöt
Kulosaaren sivut: kulosaarelaiset.fi
Outi Lepola

ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja Outi Lepola » 24.10.2010, 17:23

Tämän päivän Hesari uutisoi, että metroasema avattaisiin matkustajille keskeneräisenä huhtikuussa (alussa / lopussa?). Tähänastinen epätoivoinen liikenneyhteystilanne jatkuu siis noin kaksinkertaisen ajan ensin remontin alkaessa esitetyyn arvioon verrattuna. Voimme kaikki kuvitella, miten talvi vielä hidastaa 16x:n jurruttelua ympäri Kulosaarta, miten pyöräily muuttuu ekstremistien harrastuksesksi ja yhä useammat ottavat auton alle, vaikka sekin on talvella epämukavampaa.

Eikö olisi aika vaatia parannuksia tilanteeseen? Selitystä sille, miksi remonttia ei voi saada valmiiksi kiireellisemmin! Parempia ja tiheämpiä korvaavia bussiyhteyksiä!

Mitä on tehty tähän mennessä? Saitko, Mika Lindqvist, koostetta aikaan ja mitään vastausta siihen? Mikä olisi tehokkain tapa vaikuttaa? Addressi addressit.comissa vai Kulosaari-seuran koolle kutsuman keskustelutilaisuus, johon kaupungin päättäjät mukaan? Jo ennen sitä aktivistikokous miettimään erilaisia toimintatapola?

Viivästys 1/2 v. maksaa ? ?

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja Viivästys 1/2 v. maksaa ? ? » 27.10.2010, 14:27

HS 6.6.10: \"Peruskorjaus valmistuu alkuvuodesta 2011, mutta asema voitaneen avata osittain jo LOKA?marraskuussa\".

HS 26.10.10: HKL:n rakennusyksikön päällikkö, Juha Saarikoski: \"Töiden aloittamista olisi voitu siirtää AINAKIN elokuulle asti\". HKL pitää pitkälti työmaan myöhästelyä omana kömmähdyksenään.

No voi voi, olipa harmi kun tuli tuommoinen ikävä kömmähdys eli Saarikoski möhli HKL:n korjaustöiden lupa-asioissa. Tämä kömmähdys myöhästytti metroaseman valmistumista ainakin puolella vuodella. Toisin sanoen ilman möhlimistä kulosaarelaiset olisivat voineet saada metroaseman taas käyttöönsä ihan jo näinä päivinä.

Lisäksi tuskinpa tuo myöhästyminen on ihan ilmaista huvia kaupungin veronmaksajillekaan? Paljonkohan HKL:n tilaama sopimusurakoitsija aliurakoitsijoineen on vaatinut korvauksia sopimusrikkomuksesta?

Lauri

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja Lauri » 28.10.2010, 14:28

Veikkauksia paljonko remontti myöhästyy tästä aikamääreestä?

http://www.hel.fi/hki/HKL/fi/uutiset/ku ... uhtikuussa

????

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja ???? » 29.10.2010, 23:15

Annettujen tietojen mukaan huhtikuussa 2011 olisi mahdollista päästä kytiin ja poistua metrojunasta Kulosaaren m-asemalla uuden rakennettavan hätäpoistumistien kautta. Kulku lastenavaunuille ja pyörätuoli asikkaille kuitenkin hankalaa tai peräti mahdotonta hissien ja liukuportaiden puuttuessa. Varsinaisen valmistumisajankohdan vain herra yksin tietää.

Mikael

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja Mikael » 04.11.2010, 12:00

Tässähän on ollut järjen köyhyys edustettuna koko hankkeessa. Vaimon kanssa jo kesästä asti ihmettelimme, miksi asemankorjaus ei edisty. Keskellä päivää tyhjänä. Tuosta hesarin lokakuisesta jutusta koko karmeus sitten vasta selvisi. Ensinnäkin ihmetyttää, miten liikennelaitos kehtaa järjestää surkean \"korvaaavan\" yhteyden siten, että suht harvoin ajelevilla vanhoilla bussinrämillä (16x) ajellaan aivan väärään suuntaan eli Herttoniemeen. Kokonaismatka-aika ilman kellosepäntarkkaa aikataulutusta kotona Kulosaaresta keskustaan on pahimmillaan yli puoli tuntia. Oli aika tekopyhää ilmoittaa, ettei lisäbusseja haluta ajattaa Kalasatamaan, koska se kuormittaisi itäväylää keskustan suuntaan. Miksi ihmeessä asiaa ei ole ratkaistu esimerkiksi tuplaamalla 16 vuorotiheys keskustaan ja jättämällä \"lisävuoroilla\" vaikka sorsansolmu Merihaassa kiertämättä. Bussi voisi siis ajaa suoraan rautatieasemalle. Tältä kaikelta olisi tietysti vältytty, jos sinänsä tarpeetonta asemaremonttia ei olisi aloitettu laisinkaan. Silkkaa rahan kaatamista kaivoon. Vanha metroasema toimi erinomaisesti. Luulisi lamasta nousun vaativan joitain muunlaisia investointikohteita. Pelkäänpä, että jos joskus itäväylä katetaan aseman kohdalla kannella ja sen päälle rakennuksia, remontoidaan metroasema jälleen uudestaan, koska se ei enää vastaa \"uusia vaatimuksia\". Todella surkeaa toimintaa liikennelaitokselta ja viivästymisestä vastuullisten pitäisi todellakin kantaa vastuunsa.

Jouko

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja Jouko » 04.11.2010, 15:37

Miettikääpä metroasemahankkeen piirteitä:
1. Ruvetaan remonttiin, jota aseman käyttäjät eivät halua eivätkä tarvitse.
2. Tehdään karkea virhe remontin aikataulutuksessa.
3. Järjestetään \"korvaavia\" ratkaisuja, jotka eivät ole korvaavia.
4. Istutaan ryssityn projektin päällä käsiä väännellen ja todetaan, että tulipa tehtyä virhe. Kyllä nyt harmittaa.
5. Ei tehdä MITÄÄN virheen korjaamiseksi.

Tehdäänkö privaattisektorilla missään yhtä tolkuttomia projekteja? Vastaako tästä hölmöilystä kukaan? Mistä löytyisi se luottamushenkilö tai virkamies, joka käsien vääntelyn sijaan kertoisi, miten Kulosaaren motti puretaan, mieluimmin heti?

Mikalin ehdotus linjan 16 tihentämisestä on hyvä. Linjat 16X ja 16K voitaisiin lopettaa. Herttoniemeen pääsee 16:n lisäksi 58:llä, 58B:llä ja 59:llä, joten se suunta on ylipalveltu. Linja 11 voitaisiin ajaa joka varttitunti. Tosin bussin ei tarvitsisi ajaa Korkeasaareen, vaan se voisi käydä kurvaamassa ostarilla tai Irakin suurlähetystöllä.

No niin. Kunhan puhutaan. Olen luopunut toivosta, että yksikään päättäjä vaivautuisi kuulemaan julkisen liikenteen käyttäjiä.

OL

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja OL » 05.11.2010, 15:23

Hei, onko kukaan yrittänyt viestitellä kenekään päätöksentekijän kanssa nyt, kun remontin viivästyminen on selvillä? Viranomaiset ja päättäjät ovat tuntuneet kovakorvaisilta, mutta jos vaatimusten taakse saataisiin kerättyä joukko kulosaarelaisia tai monet ottaisivat yhteyttä HSL:n virkamiehiin ja johtokuntaan, eivät vain harvat yksittäiset ihmiset, voisi jotain kuitenkin tapahtua. Ja ellei tapahtuisi, siitä pitäisi nostaa meteli.

Meillä on vaikka kuinka paljon hyviä ehdotuksia esillä, kuten ed. viesteissä mainitut. Pitäisi päättää, mitä niistä aletaan yhdessä vaatia.

Kulosaarelaiset ry:n hallitukselta odottaisin nyt aktiivisuutta tässä asiassa, joka koskee kulosaarelaisia laajemmin kuin juuri mikään muu asia ja haittaa elämää päivittäin.

OL

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja OL » 05.11.2010, 15:45

Korvaavista bussivuoroista:

Kaikki taitavat olla samaa mieltä siitä, että olennaista olisi päästä nykyistä useammilla vuoroilla Kalasataman ja keskustan suuntaan. 16:n ja 11:n vuorojen tihentäminen palvelisi tätä tarkoitusta hyvin.

Kuitenkin täällä metroradan pohjoispuolella asuvana toivoisi, että lähon pysäkki olisi lähempänä kuin Kulosaarentiellä, jonne kävely pidentää päivittäistä matkaa 10 minuuttia. (Ostarikin on vähän lähempänä.) Täältä katsoen oli kätevintä, jos Hertsikasta tuleva 16x jatkaisi puistotien päästä kohti Kalasatamaa.

Radan eteläpuolella asuvia paremmin palveleva ja myös monille pohjoispuolisille nykyistä parempi vaihtoehto olisi, että 16 k:lla, joka tuo koululaisia Hertsikasta Svinhufvudintietä pitkin, olisi pysäkki metroaseman läheisessä kurvissa, ja se jatkaisi siitä Kalasataman ohi kääntyen ties missä.

Virkamiehen mukaan tuota liikennettä Kalasatamaan ei voitu järjestää juuri siksi, että bussi, joka jättää ihmisiä Itäväylällä Kalasataman pysäkille, ei voi siirtyä kaistalle, joka jatkaa Junatietä, jolta pääsisi kääntymään alas Kalasataman asemalle - tosin epäilen, pääsisikö bussilla edes kääntymään siinä tiukassa kurvissa. En näekään mitään ongelmaa siinä, että bussi jatkaisi metroaseman pysäkiltä - jolla kaikki Kalasatamaan haluavat joka tapauksessa jäisivät kyydistä - edelleen Sörnäisten rantatietä ja kurvaisi takaisin esim. Parrukadun kohdalla, ellei sitten jatkaisi Hakaniemeen tai suorastaan keskustaan asti. (Parrukadulta on muuten katuyhteys kohti Kalasataman asemaa, se on vain suljettu liikenteeltä. Ei tarttis kuin poistaa pari estettä, niin siinä olisi valmis bussikatu.)

k

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja k » 09.11.2010, 16:07

Metroaseman remontti on täydellinen fiasko. Möhlimistä ja valehtelua Hkin liikelaitokselta. Syyskuussa ja lokakuun alussa on ollut varsin hyvin tiedossa että ovat unohtaneet hakea sen rakennusluvan ja silti puhtain kasvoin ilmoitettu medialle että \"saattaa viivästyä\". Ai saattaa kun ei olla juurikaan edes aloitettu! Ja miksi kaupungin edustaja ei huomattuaan luvan haun unohtuneen kävele virastotalossaan toisen kaupungin edustajan luo ja pyydä käsittelemään lupaa pikana? Ja \"jos\" nyt huhtikuussa saavat auki uuden varauloskäynnin (10 kk sulkemisen jälkeen!!) niin miksi ei alunperin rakennettu ensin tätä aivan uutta varauloskäyntiä, avattu se ja siirrytty sen jälkeen itse asemarakennuksen remontointiin?? Perusjärjellä olis pystytty pitämään asema auki koko remontin ajan.

16x busseista: Bussissa saa aamuruuhkassa pelätä Kulosaaren puistotiellä kun Itäväylällä jonottavat autot yrittävät päästä nopeammin ja tukkivat kulosaaren puistotien. Bussin vaihtoehdot on jumittaa paikoillaan ruuhkassa tai ohittaa ruuhka vastaantulevien kaistalla. Siinä sitten aamuisin toivotaan ettei tule nokkakolaria tai myöhästytään töistä kun matka metroasemaale kestää puoli tuntia.

Näiden valopäiden töitä me sitten rahoitetaan veroilla. Kyllä pikkuisen ottaa vihaksi.

ihmettelijä

Vs:ilman metroa huhtikuuhun asti, ainakin!

Viesti Kirjoittaja ihmettelijä » 17.11.2010, 15:01

[b]OL kirjoitti:[/b]
[quote]
Virkamiehen mukaan tuota liikennettä Kalasatamaan ei voitu järjestää juuri siksi, että bussi, joka jättää ihmisiä Itäväylällä Kalasataman pysäkille, ei voi siirtyä kaistalle, joka jatkaa Junatietä, jolta pääsisi kääntymään alas Kalasataman asemalle - tosin epäilen, pääsisikö bussilla edes kääntymään siinä tiukassa kurvissa. En näekään mitään ongelmaa siinä, että bussi jatkaisi metroaseman pysäkiltä - jolla kaikki Kalasatamaan haluavat joka tapauksessa jäisivät kyydistä - edelleen Sörnäisten rantatietä ja kurvaisi takaisin esim. Parrukadun kohdalla, ellei sitten jatkaisi Hakaniemeen tai suorastaan keskustaan asti. (Parrukadulta on muuten katuyhteys kohti Kalasataman asemaa, se on vain suljettu liikenteeltä. Ei tarttis kuin poistaa pari estettä, niin siinä olisi valmis bussikatu.)[/quote]

Olishan noita vaihtoehtoja ollut jos vain olisi ollut virkamiehillä halua tehdä jotain kunnolla. Esimerkiksi bussi olisi voinut jatkaa suoraan Junatie-Vääksyntie-Mäkelänkatu-Hämeentie-Helsinginkatu (päätepysäkki Sörnäisten metroaseman eteen linjan 22 kanssa samalle pysäkille ja vaihto metroon Sörnäisissä). Takaisinpäin Helsinginkatu-Harjukatu-Aleksis kivenkatu-Junatie. Näin olisi saatu myös vaihtoyhtyksiä Makelänkatua/Hämeentietä kulkeviin raitovaunuihin/busseihin. Mutta...

Vastaa Viestiin