Kalasaaman melu

Alueen säännöt
Kulosaaren sivut: kulosaarelaiset.fi
Mika Lindqvist

Kalasaaman melu

Viesti Kirjoittaja Mika Lindqvist » 01.07.2011, 02:59

Harmittaa. Juuri, kun Kulosaaren porukka oli pääsemässä irti \"Nimby\"-ilmiöstä, niin sitten ilmestyy valtakuntamme päälehteen kookas juttu - allekirjoittajana Karmela Bélinki.

Olen hyvin pitkään yrittänyt puolustaa tätä ihanaa kaupunginosaa ja Teitä (keskimäärin) mukavia ihmisiä, mutta tuon kirjoituksen jälkeen valtakunnallinen ymmärrys taitaa olla kulosaarelaisten osalta vähissä.

Sen kummemmitta tässä, ottamatta kantaa, mutta kaivataanko tällaisia Bélinkejä pitämään saaren \"mainetta\" yllä. Jos näin on, pelottaa.

Pakkohan tähän on linkittää oma vaatimaton blogini. Otan sen oikeudekseni Vuoden 2010 Vuoden Kulosaarelaisen tuomieni valtuuksieni myötä. Karmela vielä odottaa titteliä - tuo oli huono..., häpeän.
Niin: lukekaa joskus turinointia, jorinointia ja jopa Karmelan kaltaisia jeremiadeja...
http:/miksoblogi.wordpress.com
(löytyy kans ihan vaan googlaamalla: miksoblogi

Silver

Vs:Kalasaaman melu

Viesti Kirjoittaja Silver » 02.07.2011, 13:38

...not in my backyard...takapihallani on vain komposti...

Kannanottohan se on tuo Belinkinkin kannanotto ja yksittäisenä ei välttämättä ansaitse kunnioitusta, mutta ilmiö sinällään (siis konsertit yms. asuinalueiden lähellä) voi olla monisäikeinenkin.

Itse satun tietämään, että esim. Urheilukadun asukkaat ovat vuosien saatossa saaneet eläytyä monikansallisen musiikin maailmaan joko tahtoen tai tahtomattaan. Ja se on tapahtunut joka kesä useita kertoja. No, ainahan sitä voi tuona ajankohtana tosiaan mennä vaikka Vuosaaren kärkeen tai Läyliäsiin, jotta ei kuule ko. musiikkia, mutta se nyt vaatii ainakin minun mielestäni hieman liikaa vaivaa kohtuullisuuden nimissä. Ensin pitää selvittää eri järjestäjien ohjelmista konserttiajankohdat ja olla ns. hermolla kokoajan milloin lävähtää musiikin iloinen maailma korviin. Toiseksi pitää järjestää itselleen se pakopaikka ja sitten vielä ajoittaa siihen työaika siten, että ei esim. tarvitse kolmivuorotyöläisen herätä kesken yövuoroon valmistautuvaa lepoa tahi sen jälkeistä ansaittua lepoa.

No, onhan näihin järjestelyihin aina mahdollisuus, mutta kuinka monta kertaa on kohtuullista asumisoikeutta nauttivan joutua tällaiseen järjestelyrumbaan? Vai onko vain niin, että \"Mitäs hankit asunnon Motorheadin konserttipaikan lähettyviltä, muuta Kainuuseen!\" ?

Palatakseni kuitenkin Kulosaareen, jossa itsekin asun, niin taannoinen \"superbändin\" esiintyminen kesäiltana ei sinällään tuonut suurta murhetta, mutta jos nämä toistuvat kuten Töölössä, niin sen luonne muuttuu silloin toistuvaksi häiriöksi. Sitten taas se, että kuuluuko megamusiikki kulttuurina \"suurkaupunkiin\" on toinen kysymys. Mielestäni kuuluu, mutta AINA järjestelyissä voidaan ottaa huomioon muutkin vaikuttavat seikat kuin taloudellinen voitto. Totta, 28 000 kuulijaa on pienen kaupungin verran oikeassa huippufiiliksen suhteen, mutta onko niin, että vähempiväkinen asujaimisto saa luvan fiilistellä samaa, vaikka ei haluaisi? Jos MINÄ rakastan kuunnella Mozartin Requiemia aiemmin kuulutettuna hetkenä kotipihallani miljoonan megawatin kaiuttimillani, niin taloudellisesta merkityksettömyydestäni saan etuani puolustaessani huomata olevani Töölön pahnoilla häiriön aiheuttamisesta epäiltynä sekä menettäneenä kaiken kansalaisluottamukseni...

Mutta konsertteja pitää olla ja ne ovat hyvää kulttuuria, mutta noilla taloudellisilla valmiuksilla pitänee pystyä samaan kuin minä sulkemalla ikkunat ja ovet ja laittamalla volyymi pienemmälle tai sitten järjestän konserttini järkevästi suunnitellen kaukana kaikista korvista...tähän pitää pystyä myös järjestäjän ja kaupunginkin!

Mitä tulee Foo jne -bändiin, niin ei se nyt kovin kummoiselta kuulostanut, vaikka kuulemma vaikutteita on saanut mm. Queeniltä jne...voi kun olis Queen ollutkin...

Hyöty ja haitta...niin ja näin....

Vastaa Viestiin