Bussilinja 18 ratikkalinjaksi?

Alueen säännöt
Kruununhaan sivut: krunikka.fi
Niko Koivuniemi

Bussilinja 18 ratikkalinjaksi?

Viesti Kirjoittaja Niko Koivuniemi » 21.05.2006, 21:30

Heippahei! Uutena krunikkalaisena (tammikuu 2006->) on minua suunnattomasti kismittänyt, miten huonosti joukkoliikenne on järjestetty Krunassa, etenkin Liisanpuistikon-pohjoisrannan suunnalla. Bussilinja 18 tuntuu olevan aina alkupisteessään kolmisen minuuttia aikasessa ja päätepysäkillään lähes säännönmukaisesti parisenkymmentä minuuttia myöhässä. Linjan liikennöinti alkaa olla naurettavuudessaan samaa luokkaa kuin Otaniemi-Itäkeskus -välillä liikennöivän Jokeri-linjan 550, jossa bussien vähäinen kapasiteetti johtaa pahimmillaan jopa kolmen bussin sumppuihin.

Aika ajoin ovat HKL ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto aprikoineet, pitääisikö bussilinja 18 korvata raitiotieratkaisulla. Ajatus on kerta toisensa jälkeen tyrmätty, yleensä huonosti perustelluin syin. Varmasti osasyynä on ollut se, että Kamppiin ja Munkkivuoreen ei ole mennyt raitioraiteita. Nyt kuitenkin kun kaupunki suunnittelee omia utopistisia "Ratikka 2015"-linjauksiaan (http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuu ... 310695.pdf), voisi meillä krunikkalaisina olla loistava tilaisuus tulla noteeratuiksi omine ajatuksinemme.

Linkin takana omat, enemmän tai vähemmän toteuttamiskelpoiset ehdotukseni: http://www.saunalahti.fi/nickey/tmp/18.jpg

Olisi hienoa kuulla teidän muiden, jo pidempiaikaisten asukkien, näkemyksiä aiheesta!

Heka

Re: Bussilinja 18 ratikkalinjaksi?

Viesti Kirjoittaja Heka » 24.05.2006, 21:01

Ehdotus on hyvä. Uutta rataa Kampin järjestelyjen jälkeen tarvittaisiin vain Liisankadulla ja Munkkivuoressa. Ratikka voisi kääntyä Liisanpuistossa ja palata Liisankatua takaisin. Pohjoisrannan ja Mariankadun kautta kiertävää lenkkiä ei tarvita, koska kävelymatka esim. Rauhankadulta ja Kirkkokadulta nelosen pysäkille on lyhyt.

Ratikka aiheuttaisi vähemmän melua Liisankadulla kuin mukulakivikatua jyristävä bussi ja kulkisi sujuvammin Kaisaniemen ja Rautatientorin sumpuista. Vaikka nykyisin käytettävät maakaasubussit eivät aiheuta dieselbussien kaltaisia pakokaasuja, ne ovat kuitenkin varsin meluisia varsinkin pysäkiltä kiihdyttäessään.

Niko Koivuniemi

Re: Bussilinja 18 ratikkalinjaksi?

Viesti Kirjoittaja Niko Koivuniemi » 26.05.2006, 14:52

Olen lähettänyt tiedusteluni aiheesta Kaupunkisuunnitteluvirastolle ja liikennelaitokselle. vastauksia odotellaan...

Minni

Re: Bussilinja 18 ratikkalinjaksi?

Viesti Kirjoittaja Minni » 26.05.2006, 22:14

Hmm
Olen elellyt Krunassa vuodesta 1990, meneillään kolmas osoite.
Ennen käytin 18 bussia joka arkipäivä ja silloin se kulki suhteellisen hyvin. Nykyisin ajelen sillä lähinnä matkatessani kylään äidille Meilahteen ja vaihdoton yhteys sinne on kiva etu.

Enempi olisin huolissani nykyisen arkilinjani, eli 7 ratikan uudistuksista. 7 on ainoa linja, jolla on pääsee Mannerheimintieltä
suoraan tänne ja toisin päin! Jos se siirretään Runeberginkadulle, Manskulle ei enää pääse vaihtamatta. Myöskään aseman ohi Kaisaniemen kautta ei kulje yksikään Manskun ratikoista!
EIKÖ TÄMÄ KIUKUTA KETÄÄN MUUTA?

Niko Koivuniemi

Re[2]: Bussilinja 18 ratikkalinjaksi?

Viesti Kirjoittaja Niko Koivuniemi » 26.05.2006, 22:46

Luulisin, että yhteys manskulle tulee säilymään, ainakin jonkun ratikkalinjan muodossa. Ykkönenhän on jo aika suuren lopetusuhan alla seuraavan kymmenen vuoden sisällä (kunhan on kerätty pointsit "80-vuotiaan linjan juhlistamisesta") ja silloin Krunaan menee enää seiska. Mitä todennäköisimmin seiska, ollessaan tärkeä linja Kampin alueelle, johdetaan menemään reittiä Pitkäsilta-Kaisaniemenkatu-Mikonkatu-Aleksanterinkatu. Tällöin Krunaan ei menisi enää mitään linjaa.

Liisankadun koukun kautta varmaankin ohjataan menemään joku ns turistilinja, onhan matkan varrella ulkomaalaisia kiinnostavia nähtävyyksiä. Olettaisin, että se linja tullee olemaan jonkinlainen kolmosen seuraaja, joka mennee myös Manskua pitkin.

Sen sijaan minusta on naurettavaa, että Kamppiin rakennetaan ennätyskallis raitiotie, jota ei tulla edes hyödyntämään täydellä kapasiteetilla. Yksi ratkaisu tähän voisi olla Ratikka 2015 -hankkeen Summa Max -suunnitelman 5-linja Munkkivuori-Hermanni. sen sijaan, että linja johdetaan hieman epätarkoituksenmukaisesti Hermanniin, voitaisiin se johtaa Liisanpuistikkoon Perustelen kantani sillä, että raaka todellisuus on, että Pitkänsillan kautta ei pysty liikennöimään kuusi tiheään liikennöityä vuoroa ruuhkautumatta samanaikaisesti.

Summa Max -suunnitelmassa linja on jopa vedetty kulkemaan Meikun sairaaloiden viertä, joten meille krunalaisille tulisi kerrassaan loistavat liikenneyhteydet Länsi-Helsinkiinkin päin, aika hyvin 18-linjan reittiä mukaillen.

Kaikki vaan Ratikka 2015 -hanketta pällistelemään:
http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuu ... 310695.pdf
Tehkäämme oma Krunan "vastaehdotus" Kaupunkisuunnitteluviraston puntaroitavaksi!

Vastaa Viestiin