Konalassa hajua

Alueen säännöt
Konalan sivut: kaupunginosat.net/konala
Vastaa Viestiin
Pyykkipoikako avuksi

Konalassa hajua

Viesti Kirjoittaja Pyykkipoikako avuksi » 19.02.2011, 17:36

Osaisiko kukaan kertoa, mikä Konalassa haisee pakkasella.
Haju tuo mieleen vahvan pakokaasun tai jonkun polttoaineen päästöt.

Tätä hajua on ollut varmasti pitkälti yli kymmenen vuotta ja se tosiaan on erityisen pistävä aina kylmillä pakkasilmoilla. Hajua olen huomannut lähinnä iltaisin.

Itse olen pähkäillyt hajun voivan johtua Pohjois-Haagan lämpökeskuksesta, jossa korkea piippu.

Olisiko varmempaa tietoa asiasta.

Ikäihminen Konalasta

Vs:Konalassa hajua

Viesti Kirjoittaja Ikäihminen Konalasta » 04.03.2011, 12:52

Missä päin Konalaa hajua tuntuu?

alkup. kirjoittaja

Viesti Kirjoittaja alkup. kirjoittaja » 05.03.2011, 15:33

Hajua tuntuu ainakin Konalantien länsipuolella suunnilleen Kehä1:n ja Kyntäjäntien rajoittamalla alueella.

Se tosiaan tuntuu vain pakkasilmoilla talvisin. Siksi se voisi olla se Haagan lämpökeskuksen piippu.
Jotkut ovat puhuneet Lemminkäisen asfalttitehtaan hajuista ja noesta, mutta sen tarkempaa en tiedä siitä asiasta.

Varmaan ongelma on taas tältä talvelta ohi, kun kevät tekee tuloaan.
Silti olisi hyvä saada selville hajun aiheuttaja.

Ikäihminen Konalasta

Viesti Kirjoittaja Ikäihminen Konalasta » 06.03.2011, 12:58

Mainitsemallanne alueella osaa taloista lämmitetään haloilla keskuslämmityksen lisäksi - syntyisikö havaitsemanne haju ehkä puiden polttamisesta takassa, saunan uunissa tms? Haagan savupiiput ovat kuitenkin melko kaukana.

alkuper. kirjoittaja

Viesti Kirjoittaja alkuper. kirjoittaja » 06.03.2011, 21:02

Tuo voi hyvin pitääkin paikkansa. En huomannut itse tuota ajatella.

Joskus joistakin piipuista tulee päiväsaikaankin sellaista tummaa ja paksua tuprutusta, että sellaista ei pitäisi tulla kuivasta koivuhalosta. Ilmeisesti poltetaan jotain roskia tai jätelautaa.

Päiväsaikaan en pakkasella liiemmin tuulettele, mutta pikainen iltatuuletus olisi tosi mukavaa. Tuon hajun vuoksi se on aina välillä mahdotonta.

Tuntuu varsinkin viikonloppuisin

Viesti Kirjoittaja Tuntuu varsinkin viikonloppuisin » 08.06.2011, 15:25

Hei!
Haju tulee tosi kitkeränä, jopa sisälle ilmastointikanavista. Ulkona ei voi olla ollenkaan. Haju ja savu tulee liki puolen yön aikaan ja yleensä viikonloppuisin. Olen tullut siihen tulokseen, että jossakin poltetaan jätteitä esim. saunan uunissa. Joillakin pientaloissa ei taida olla jäteastian tyhjennyksiä. Säästöä sekin, mutta entäpäs ympäristösaasteet! Entäs jos joskus onkin oikea tulipalo eikä kukaan reagoi. Ajatellaan vain, että siellä ne viikon \"ongelmajätteet\" taas palavat.

Katku ilmassa kuin tulipalossa!

Viesti Kirjoittaja Katku ilmassa kuin tulipalossa! » 06.09.2011, 15:02

Hei!
Kylläpä tuli taas sunnuntai-iltana Vanhan Hämeenkyläntien suunnalta yhdentoista pintaan kauheat katkut jonkun \'jätteidenpolttolaitokselta\'.
Puun polttamisesta ei tule sellaista kitkerää katkua, vaan todella muistuttaa tulipalokaasuja.Kun ei tiedä , onko tulipalo vai muuta, pitänee seuraavan kerran kutsua palokunta toteamaan asia. Savu on niin kitkerää, ettei tee mieli itse mennä ulos lähemmin tarkastelemaan.

kumma juttu

Viesti Kirjoittaja kumma juttu » 02.10.2011, 20:51

Minä haistoin Kyntäjäntiellä todella vahvaa hajua. Yhden rivarin piipusta tuli voimakasta savua, mutta olisko se sitä haisevaa tuprutusta.
Pitäis varmaan ottaa yhteyttä johonkin ympäristöviraston terveystarkastajaan...

alkuper. kirjoittaja

Vs: Konalassa hajua

Viesti Kirjoittaja alkuper. kirjoittaja » 24.02.2013, 15:53

Nyt tuli radiossa Lea Saukkosen (Ilmatieteen laitokselta) vastaus kysymykseen, miksi pakkasella haisee savulle.

Syynä on ilmiö nimeltään inversio ja se on saasteet, jotka haisevat. Meillä ilmeisesti kehä ykkönen.

Astmaatikko

Vs: Konalassa hajua

Viesti Kirjoittaja Astmaatikko » 09.04.2013, 18:47

Useasti kuten tänään Konalassa haisee myös vahvasti ikään kuin liuotin aine. Tuo katku on Konalantiellä Vihdintieltä päin tullessa tosi vahva. Ulos ei tee mieli lenkkeilemään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Konala”