Näin meillä

Alueen säännöt
Viikin sivut: kaupunginosat.net/viikki
ellu

Näin meillä

Viesti Kirjoittaja ellu » 26.05.2006, 13:36

Ärrän ja Apteekin ikkunat olivat kuulemma saaneet kyytiä ke-to välisenä yönä...
Ärrän jonossa eräs herra avautui: tämän siitä saa, kun kaupungin vuokra-asuntoja rakennetaan - Viikki tulee täyteen sossun rahoilla elävää epäsosiaalista ainesta.
Kunpa maailma olisikin noin mustavalkoinen
Mutta tämä oli selkeä viesti kaikille kaupungin vuokra-asunoissa majaileville - meidät on leimattu vandaaleiksi ja työtä vieroksuviksi parasiiteiksi...

Onneksi sentään Lordi voitti viisut, saa edes hiukan iloa tähän ankeaan eloonsa

kotikioski

Re: Näin meillä

Viesti Kirjoittaja kotikioski » 26.05.2006, 18:00

Masentavaa aikuisen ihmisen puhetta.
Itse maksan yli 1000,- asumisesta kuukaudessa. En saa mitään tukia. Vuokralla kustannetaan myös kaupungin omistuksessa olevien vanhojen yhtiöiden peruskorjauksia, eli ylläpidämme asuntoja, joita kaupunki omistaa. Vuokrayhtiöt kustantava itse olemassaolonsa.
Vain murto-osa on sosiaalipummeja. Suurin osa työssäkäyviä.
Selkeästi tämä leimaaminen alkoi kyselyillä, jotka provosoivat ihmisiä jakamaan asunnot omistuskannan mukaan. Asetelma pankin torpparit vastaan vuokra-asujat on typerää vastakkainasettelua.
Ehkä juuri täällä on erittäin paljon juuri ensiasuntonsa ostaneita entisiä vuokra-asujia, joille on tärkeää korostaa uuttaa asumismuotoaan ja väheksyä entistä.
Toivon ikkunoiden rikkojien jäävän kiinni kolttosistaan ja paljastuvan torppareiden yhtiössä asuviksi Latokartanolaisiksi saisi tämä ennakkoluuloinen herrasmies vastauksen.

Anne Oubajja myös Lordin voitosta iloitseva

ellu

Re[2]: Näin meillä

Viesti Kirjoittaja ellu » 27.05.2006, 11:40

Missä kohtaa kirjoitustani olen ylipäätään edes vihjannut mahdollisesta ilvallantekijästä - varsinkaan, että olisi pankin kuristusotteessa oleva onnellinen omistusasunnon melkein omistaja.
Komppaan Annea, yli 1000 egeä maksetaan täälläkin kuussa, joten työssä on käytävä ja ahkerasti, jotta saa laskut maksetuksi. Ei jää aikaa vandalismille.

VikWel

Re: Näin meillä

Viesti Kirjoittaja VikWel » 27.05.2006, 16:37

Hei,

Minusta tuntuu, että meitä kaupungin vuokra-asunnoissa asuvia syrjitään turhan takia. Usein muutama häirikkö leimaa kaikki kaupungin vuokra-asukkaat. Moni omistusasunnossa asuva varmaan luulee, että me haluamme asua häiriköiden kanssa, mutta kukapa haluaisi.

Minusta nämä ongelmatapaukset voisi laittaa asumaan jonnekin omaan paikkaan umpimetsään. Siellä sitten voisivat rellestellä ja räyhätä miten haluavat, eivätkä kiusaisi muita kanssanaapureitaan. Luulevatko ns. omistusasunnoissa asuvat, että vuokra-asukkaat haluavat näitä häiriköitä naapuriinsa?! Valitettavasti kaupunki sijoittaa asukkaat minne sattuu kun he asuntojonoon ilmoittautuvat. Ennen isännöitsijätoimistot saivat itse valita asukkaansa oman alueensa asuntoihin, ja "taso" säilyi.

Nyt kaikki kaupungin vuokra-asunnot ovat avointa riistaa. Niihin tullaan suoraan helsinkiläisten jonottajien ohi vaikka oltaisiin asuttu täällä muutama päivä. Maahanmuuttajat myös menevät helsinkiläisten ohi, sillä heillä on vastaavasti kiintiöt.

Olen kuitenkin tyytyväinen kaupungin vuokra-asunnossa asuva, jolla on hyvät naapurit. Maksan ylisuuren vuokrani itse, mutta se on oma valintani. Kaupungin vuokra-asunnossa asumisessa on sekin etu, että kun alkaa maisemat tökkiä, voi katsella uutuuskohteita, ja vaihtaa maisemaa ja asuntoa helposti. Myös päittäin vaihto on yleistä. Jos haluan vaikka vaihtaa Katajanokalle ja sieltä vastaavasti joku Viikkiin, ei se ole ongelma. Toista olisi, jos asunto olisi oma. Siitä ei niin helposti eroon pääsisi, ja hintatasokin voi juuri sillä hetkellä olla miinusvireinen. Jos tulisi "kenkää", ei tarvitsisi heti alkaa kaupata asuntoaan, johon on otettu velkaa enemmän kuin on tienattu. Ja niistä huonoista naapureista - alkoholismi, kotiväkivalta, mielenterveydelliset ongelmat ja haukkuvat koirat kun eivät katso tulotasoa eivätkä asumismuotoa.

Minä en halua olla loppuikääni pankille velkaa asunnosta, jonka sitten sukulaiseni perivät, lapseton kun olen. On mukavampaa olla velattoman kesämökin omistaja, jossa voin asua tarpeen tullen ympäri vuoden.

T: Viktoria

PS:

Ja sitä asumistukea maksetaan myös omistusasunnoissa asuville, ihan vaan tiedoksi niille, jotka eivät ole sitä tienneet.

HeikkiPoroila

Autolla mentiin...

Viesti Kirjoittaja HeikkiPoroila » 28.05.2006, 00:33

Satuin paikalle aamusella ja oli kamerakin mukana. Ei siinä ollut kyseessä ikkunoiden särkeminen vaan joku oli yrittänyt autolla sisään Yliopiston apteekkiin. Ei vain ollut saanut ajopeliään mahtumaan. Jossain on nyt auto, jonka nokka on aika lysyssä, vaikka ilmeisesti onkin päässyt omin voimin karkuun.

Oma arvaukseni on, että asialla olivat apteekin lääkkeitä havitelleet. Ehkä kunto oli kuitenkin sellainen, että harkintakyky ja taito pettivät samanaikaisesti.

Minun mielestäni tällä teolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaisia ihmisiä erilaisen asumismuodon valinneet/valitsemaan joutuneet ovat. Jälkimmäisestä keskustelemiseen en tunne tarvetta, lienen oman näkemykseni näistä leimaavista ja yleistävistä oletuksista ilmaissut jo aiemmin.

Heikki Poroila

fox

Re: Autolla mentiin...

Viesti Kirjoittaja fox » 28.05.2006, 17:48

Hyvä Heikki! Olen kanssasi aivan samaa mieltä ja toivon että lopetettaisiin tämä ihmisten eriarvoistaminen joka saralla. Mutta tuntuu, että oli niin tai näin aina ilmeisesti ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella, sitäkö tää kaikki on? Vaan eikö aika lailla lapsellista, sillä olen luullut, että etupäässä täällä aikuiset kirjoittelee. Mutta ainakin asuinalueena tämä on onnexi aivan ihana minun mielestäni ja joka alueellahan sattuu ja tapahtuu joskus jotain!

Vastaa Viestiin