Kehä I jatko

Kaupunginosan keskustelupalsta
innokas

Kehä I jatko

Viesti Kirjoittaja innokas » 03.01.2007, 11:57

Ilmaisjakelulehti Vartissa (muistaakseni) oli maininta siitä, että Rakennusvirasto on laatimassa Kehä I jatkosuunnitelmia.

Huolestuttavaa oli mielestäni se, että jutussa oli esiteltynä vain 2 vaihtoehtoa, joissa molemmissa vaihtoehdoissa Kehä I jatkuisi Itäkeskuksen kohdalla sillalla Vuosaarta kohden. Toisessa tosin kauppakeskuksen kohta alittettaisiin tunnelissa, mutta sen pituus olisi vain noin 250 m. Tämän jälkeen siirryttäisiin jälleen sillan päälle.

Luvassa on siis ihastuttavaa idylliä Puotilan 'etupihalle'. Vastaavanlaista ratkaisua voi käydä ihailemassa esim. Mellunkylän metroaseman ympäristössä.

Kysymys kuuluu näin: miksi suunnitelmissa ei ole vaihtoehtoa, jossa tunneli alkaisi jo hieman aiemmin Kehä I:llä esim. Myllypuron liikenneympyrän kohdalla ja jatkuisi sieltä Vuosaaren sillalle saakka? Näin ympäristön melu ja muut haitat jäisivät minimiin. Samalla saataisiin operoitua myös kauppakeskuksen parkkiongelmat ja valtavat liikennemassat maan alle.

Vastaus on tietenkin raha. (sitähän ei kannata panostaa Itä-Helsinkiin) Tämä ei kuitenkaan ole mielestäni tarpeeksi hyvä syy. Kehä I on käsittäkseni eräs Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä väylistä ja tässähän ollaan luomassa samanlaista solmukohtaa kuin erimerkiksi Leppävaaran kohdalla. Kuitenkin sillä erotuksella, että tällä kertaa kyseessä on vaikutusalueeltaan jo täyteen rakennettu asuinalue. Kuten virastokin itse suunnitelmistaan toteaa, kohdistuu Itä-Helsingin suunnalle suuria paineita mm. Vuosaaren (satama) ja Porvoon suunnan kasvun takia.

Kertokaa mielipiteenne asiasta ja kertokaa se etenkin tänne:
Rak. virasto:
http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvi ... ja+vaikuta
Kaup. suun. virasto:
http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupunkisu ... ja+vaikuta

Tässä kohtaa pitäisi asukkaiden ja etenkin järjen ääni saada kuuluviin, samalla tavalla kuin aikoinaan metrolinjauksessa, jota oltiin erään vision mukaisesti sijoittamassa Puotilan kohdalla korkean sillan päälle!

minä myös

Re: Kehä I jatko

Viesti Kirjoittaja minä myös » 03.01.2007, 12:14

Joo, oon samaa mieltä. Nyt kaikki barrikadeille!!!

Mitä tapahtuu ihastuttavalle Puotilan leikkiniitylle, jos vierestä vilistää miljoon autoa sekunnissa jatkuvana virtana jossain 10 metrin korkeudessa?

asukas

Re: Kehä I jatko

Viesti Kirjoittaja asukas » 04.01.2007, 00:01

kyllä sitä rahaa on tänne itä-helsinkiin panostettu. esim. itäväylän ja kehä I risteykseen istutettiin muutama vuosi sitten pensaita ja puita aikamoisella raha määrällä. Niitä on niin kiva (?!) katsella kun jonottaa siinä liikennevaloissa.

no joo

Re[2]: Kehä I jatko

Viesti Kirjoittaja no joo » 29.01.2007, 10:19

Kukat on aina kivoja ja olihan tuo aika viimeistelemättömän näköinen tien varsi. Mutta tuo operaatio nyt on vähän kuin sanoisi tehneensä remontin ja kuitenkin on oikeasti vain heittänyt valkoista maalia seinille.

Edelliseen ehdotukseen viitaten: Miksei Itäväylän jatkokin voisi kulkea kuopassa, niin kuin Vuotie Vuosaaressa? Ympärillä on asutusta aivan tiessä kiinni ja esim. Plantagenin kohdilla huomattavasti korkeammalla kuin etelän puolella oleva asutus. vähintään meluvalli/aitaa tarvittaisiin.

vy

Re: Kehä I jatko

Viesti Kirjoittaja vy » 02.03.2007, 19:47

Ei sitä tietä saa itiksen edustalta maan alle kun siellä menee metro?

puotilalainen

Re: Kehä I jatko

Viesti Kirjoittaja puotilalainen » 07.03.2007, 00:43

Muistan hyvin ne kaikki hullut ja järjettömät METROlinjaus suunnitelmat Helsingin kaupunkisuunnittelun taholta. 1960 luvun metrovarauksen mukaan olisivat junaraiteet kulkeneet ostarin vierestä kohti lahtea kerrostalon kolmannen kerroksen kohdalla ja puotilan asema (plus parkkipaikka) sijaitsisi nykyisen leikkipuisto rusthollarin kohdalla.
Vartiokylän yläasteella oli asukkaiden pakollinen kuulemistilaisuus ja virkamiesten mielestä oli modernia jos olisi matkittu ns. Chigagon mallia. Metrojunat kulkemaan tiukasti asuintalojen väliin 10metrin korkeudelle.... (välittämättä melu ym ympäristöhaitoista)
Onneksi asukkaiden vastarinta piti ja voimme nauttia ympäristöön hyvin sopeutuvasta metrolinjauksesta.

Nyt toivon että kaikki puotilaiset tarkastelevat Kehä I jatkosuunnitelmaan ja todella hahmottavat mitä se tarkoittaa asumisympäristölle. Kaupungin tarjoama vaihtoehto ei ole ainut vaan sitä suunnitelmaa voidaan jatkojalostaa edelleen mikäli KAIKKI puotilalaiset osallistuvat asiaan.

Vastaa Viestiin