Tervasaari - entinen mukava ulkoilupaikka

Alueen säännöt
Kruununhaan sivut: krunikka.fi
Isä

Tervasaari - entinen mukava ulkoilupaikka

Viesti Kirjoittaja Isä » 05.05.2008, 13:14

Tervasaari on ollut koko viiden vuoden ajan, jonka olen krunikassa asunut, mukava ja turvallinen ulkoilupaikka. Nimenomaan lasten kanssa olemme viettäneet siellä useita mukavia kevät- ja kesäpäiviä.

Lähiaikoina olen kuitenkin joutunut seuraamaan erilaisten juopporemmien valumista tervasaareen. Esimerkkinä eilen, sekakäyttäjien näköinen ja oloinen porukka istui keskellä päivää ryyppäämässä, rähjäämässä, kiroilemassa ja kuseskelemassa lapsiperheiden keskellä. Ilmiö alkoi viime kesänä, sitä ennen on ollut suhteellisen rauhallista. Yritykset viettää rauhallista kesäpäivää lasten kanssa piknikillä eivät taida enää onnistua kun täytyy varoa milloin lentää pullo päähän.

Toinen asia joka tällaisesta syntyy lieveilmiönä on tietysti roskaaminen. Tervasaari oli koko viikonlopun ajan järkyttävässä kunnossa, luultavasti myös Vapun vuoksi. Rikkinäiset pullot ja muu sotku eivät ole pienten lasten kannalta varmaan kenenkään mielestä hyvä asia.

Kolmas asia joka arveluttaa on se että tietyt (yleensä samat) ihmiset pitävät isoja koiria vapaana juoksentelemassa ihmisten keskellä. Tervasaaressa on nimenomaan koirien ulkoilutusta varten erikseen isojen ja pienten koirien aitaukset. Koiria pelkääviä ihmisiä on todella paljon ja toivoisin koirien omistajilta muidenkin ihmisten huomioonottamista. Ystävääni puri Tervasaaressa koira viime kesänä hänen ollessaan lenkillä. Ja viimeksi tänään Iltasanomat raportoi vastaavanlaisesta tapauksesta (ei tosin tervasaaressa). Yleensä omistajat varmaan ajattelevat että eihän meidän Musti. Mutta en todellakaan haluaisi jäädä odottamaan koska vahinko syntyy pienten lasteni kohdalla. Vaikka koira ei edes aikoisi tehdä mitään, jo pelkkä ison koiran hyppääminen pientä lasta vasten voi aiheuttaa elinikäisiä traumoja. En ole tähän asti huomauttanut asiasta kenellekään ulkoiluttajalle, mutta seuraavaksi aion sanoa kun vastaan tulee taas yksi ylimielinen koiran omistaja jota eivät kaupungin järjestyssäännöt koske.

T: Surullinen

tiukan koiran tiukka emäntä

Vs:Tervasaari - entinen mukava ulkoilupaikka

Viesti Kirjoittaja tiukan koiran tiukka emäntä » 14.05.2008, 21:42

Tuli äsken pari painovirhettä, laitan uudestaan:

Se on myös ikävää, että koiranomistajat antavat koiriensa kakkia jalkakäytäville. Sinne jää haisuja, ja oma koirani joskus erehtyy peittämään omilla lorauksilla näitä väärän paikan tapauksia. Itse olen opettanut koirani tekemään tarpeensa paikkoihin, joissa ihmiset eivät kulje ja lorauttamaan lokaojaan tai kaivojen kansien tuntumaan.

Yksi asia josta en pidä, ovat koiranomistajat jotka päästävät omat koiransa kytketyn koirani luo, kun se odottaa kaupan ulkopuolella tiukassa hihnassa. Kytketyn koiran luo ei mennä, se on selvä sääntö. Koirani oli kerran kiinni, minä juuri ovesta tulleena vieressä kun taivaalle katseleva emäntä päästi isomman koiransa pitkässä hihnassa irti. Siitä tuli koirien kesken iso rähinä ja nahkoja meni puhki. Onneksi toinen omistaja oli sivistynyt ihminen ja päästiin sopuun ja kellekään ei käynyt kummemmin. Kaikki koirat rähisevät jos sille päälle toinen vain sattuu, mutta niin tappelevat ihmisetkin. Kytketty koira on AINA! AINA! kierrettävä kaukaa.

Enemmän kuin vastuullisten omistajien koirat, roskaavat Kruununhakaa kuitenkin ihmiset: koululaiset, juopot ja piknikväki, joka ei siivoa jätteitään. Itse noudatan järjestyssääntöjä. Ja jos paskapussit ovat taskusta loppu haen viereisestä kaupasta. Säännöt ovat kaikille samat.

Krunikka- lehdessä voisi hieman kirjoittaa noita periaatteellisia koirasääntöjä. Ja ihmisille sivistyneitä käyttäytymistapoja. Minua tarkkaili joku naapuri ikkunastaan ja väitti pahantahtoisesti ulkopuolisille juoruten, etten käytä koiraani kuin lyhyellä kävelyllä. Naisparka taisi olla tietämätön että talostani pääsee ulos eri suuntiin ja olen koirani kanssa päivittäisillä pitkillä lenkeillä. Viikonloppuisin koira ulkoilee maalla tuntikausia. Hankkikoon mokoma ihminen elämän!

Olin tänään paikallisessa pikkukaupassa, jossa on oven vieressä ulkona koirille koukut. Koirani oli hetken lyhyessä hihnassa ulkopuolella. Kun tulin ulos. oli siinä tuntematon ihminen päästämässä omaa koiraansa noin vain kytketyn koirani luokse. Sanoin, että sellainen ei ole viisasta ja sopivaa. Koiranomistaja ymmärsi asian mutta täysin ulkopuolinen ihminen - nainen - alkoi huutaa ja sättiä minua joksikin yli-ihmiseksi (mikäpä siinä, kiitos kovasti) ja sanoi etten noudata kaupungin järjestyssääntöjä.

Koiran SAA panna tiukasti kiinni sille tarkoitettuun koukkuun ja käväistä ostamassa vaikka maitopurkin, sitä varten ne koukut ovat. Koiranomistajien täytyy aina oman koiransa kanssa kiertää kytketty koira - ikinä ei tiedä, mitä toisilleen tuntemattomien koirien päässä liikkuu. Minä en ikinä menisi ilman omistajan lupaa kytketyn nelijalkaisen luokse. Se on niin.

Myös lapsille pitää osata opettaa, että koiraan tutustutaan rauhassa ja vain omistajan läsnä ollessa. Sillä tavalla ei tule niitä koirakammojakaan. Ja isojen koirien ei saa antaa riehua vapaina, eikä aggressiivisia koiria viedä koirapuistoihin silloin kuin siellä on muita. Eikä koiria saa yksin, ilman omistajaa myöskään laittaa koirien leikkialueelle.

En käsitä, mikä näitä ihmisiä oikein riivaa, kun aina ollaan koiranomistajien kimpussa. Selvää on, että kaikkien ei tarvitse pitää kaikista. Mutta tarvitseeko niitä kaikkia antipatioitaan toitottaa muille. Minäkään en pidä monista asioista ja varsinkaan tietyistä tai tietynlaisista ihmisistä. Kierrän kaukaa. Mutta ei minun tarvitse omia antipatioitani koko ajan olla ääneen mainostamassa ja tuputtamassa. Live and let live! Niin se kuulkaa kulkee elämä kaupungissa.

Asukas

Viesti Kirjoittaja Asukas » 28.05.2008, 20:36

Soita poliisi tenukeppejä kaitsemaan ja kuulet että heillä on parempaakin tekemistä.

Sama kun Liisanpuistikko valmistuu niin tiukka linja etteivät enää valtaa hienoksi laitettavaa viheraluetta.

Koiranomistajat uskovat puhetta, tenukepit eivät.

Isä

Viesti Kirjoittaja Isä » 11.06.2008, 18:45

Aloitin tämän keskustelun ja toivottavasti myös lopetan.

Kirjoitukseni ei ollut missään nimessä hyökkäys koiranomistajia kohtaan. 99,9% heistä on näkemäni ja kokemani mukaan fiksuja ja ymmärtävät muitakin ihmisiä. Haluaisin siis oikaista mahdolliset väärinkäsitykset. Tuo 0,1 % olikin se, joka sai minut tulistumaan tuolloin. Mutta kuten eräs kirjoittaja sanoi, live and let live. Meitä on moneen junaan ja kun porukalla täällä asutaan ja ollaan, täytyy yrittää elää sen mukaan. Oma suhtautuminen asioihin siinä auttaa jo paljon.

Toivotankin siis kaikille ihmisille, koirille ja tenukepeille hyvää ja lämmintä kesää :)

Vanha krunikan stara

Viesti Kirjoittaja Vanha krunikan stara » 17.01.2009, 05:42

Tervasaareen kytät ajo meidät dokut liisanpuistos ta ryyppäämään 1970 luvulla . Paras paikka koiril le olis nykyään kaisanie men puisto missä olis tilaa juoksennella .

Anne M-B

Viesti Kirjoittaja Anne M-B » 17.01.2009, 06:19

\"Kirjoitukseni ei ollut missään nimessä hyökkäys koiranomistajia kohtaan. 99,9% heistä on näkemäni ja kokemani mukaan fiksuja ja ymmärtävät muitakin ihmisiä.\"

Jotkut ymmärtävät, jotkut eivät, mutta pienen kiukkuisen koiran omistajana, se on minulla neljäs ja ensimmäinen, joka voi purra, toivoisin, että joku fiksu keksisi viirin, jonka voisi kiinnittää koiran hihnaan ja jossa voisi olla teksti, älä koskaan koske kytkettyä ja/tai vierasta koiraa ilman omistajan lupaa tai muuta vastaavaa.

Koiranomistajana koen ongelmaksi sen, että ihmiset haluavat silittää koiraani yllättäen ja yllättävissä tilanteissa. Eivät koirat enempää kuin ihmisetkään pidä siitä, että niiden luo tullaan \"sopimatta asiasta\".

Täällä Säästöpankinrannassa tenukeppejä riittää, täällä on lisäksi kaikkea muuta riehaa niin, että ei joukkoon mahdu. Kesämökin omistavat pyrkivät poistumaan maalle kesän ajaksi riehaa pakoon.

On hurjaa, jos asuntolaivat rakennetaan Kaisaniemenlahdelle, siinä menee viimeinenkin hengähdyspaikka. Eikä riitä, että on fyysisessä mielessä ahdasta, tuskafestareiden ja viime vuonna myös Helsingin juhlaviikkojen äänimaailma alkaa olla sietämätöntä lajissaan.

Lina

MoHwoBJjgUqXkCwEtA

Viesti Kirjoittaja Lina » 26.06.2013, 00:14

Yours is a clever way of thkining about it.

Vastaa Viestiin