SUURMETSÄ-JAKOMÄKI SEURAN RETKI SAARENMAALLE

4-7-5.2009

04.05 Maanantaiaamu koitti. Kauan odotettu matka alkoi Jakomäen ostarilta. Linja-auto oli myöhässä mutta asia onneksi selvisi. Edellinen kuski ei ollut muistanut tankata autoa.

sattuuhan sitä ja pääsimme lopulta matkaan. Satamassa siirryimme M/S Star lautalle aamiaiselle, olihan edessä pitkä matka Saarenmaalle.

Moni meistä ei ollut aikaisemmin käynyt Saarenmaalla. Päät pyörivät puolelta toiselle Eeron selostaessa meille nähtävyyksiä ja paikkoja auton huristessa niiden ohi.

Saavuimme Virtsun satamaan jossa siirryimme lauttaan. Lautan jyrkkiä portaita kiipesimme ylös kahvilaan juomaan päiväkahvit. Matka kesti puoli tuntia.

Laiva saapui Kuivatsuun Muhun saarelle josta matkamme jatkui Tammsaar kotimuseoon.

Perillä meitä odotti paikan isäntä joka toimi oppaana.

Alue oli vanhaa merenpohjaa ja ympäröity liuskekivi aidalla. Pari komeaa tuulimyllyä, jotka tosin eivät ole toiminnassa koristivat pihaa. Rakennuksissa oli mahtavat ruokokatot. Kädentaitokerhon jäsenet ihastelivat upeita värikkäitä kirjailtuja peitteitä, lapasia ja käsitöitä. Näkemistä oli paljon, mutta ajan puutteen vuoksi matka jatkui.

Matkasimme Orissaaren jossa sijaitsee Maasin keskiaikaisen ritarilinnan rauniot rakennut 1345.

Aloitettu restaurointi on jäänyt kesken rahan puutteen takia. Rauniot sijaitsivat Itämeren rannalla josta mainio näkyvyys Itämerelle, oiva paikka ritarilinnalle. Ranta oli matala ruovikko, todellinen lintuparatiisi.

Kuresaaressa majoitumme hotelli Arabellaan lähellä keskustaa. Illallinen syötiin hotellin ravintolassa. Väsyneenä matkasta uni maittoi kaikille.

05.05 Tiistaiaamu koitti ja aamiaisen jälkeen lähdimme uusia nähtävyyksiä katsomaan. Oppaana toimi Maiju. Kuressaaren keskustassa on kapeita katuja, mutta kuljettajamme Jukka ajoi taitavasti paikasta toiseen. Ohitimme matkalla vanhoja ja uusia kylpylöitä. Onhan Saarenmaa vanha kylpylä paikka. Tutustuimme myös uuteen rakenteille olevaan golf kenttään. Uusia taloja oli valmistunut johon pelaajat voivat majoittua.

Piispanlinnaan lähtivät ne jotka jaksoivat kiivetä kapeita linnanportaita. Niitä oli todella linnassa paljon ja vaikeasti kuljettavia. Linna on rakennettu 13. vuosisadan lopulla ja ilmeisesti Baltian parhaiten säilynyt keskiaikainen linna. Linnassa on myös Saarenmaan museon näyttely, joka tutustutti Saarenmaan historiaan ja luontoon. Niin kuin matkaoppaassa kerrottiin, pitää nähdä ja kokea itse näkemänsä.

Keskustasta haimme piispanlinnasta pois jääneet ja kävimme päiväkahvilla. Matkaa jatkettiin Kaalin meteoriitin putoamispaikalle. Suuret ja vanhat puut ympäröivät lampea joka on kansan suussa pohjaton. Näin ei kuitenkaan ole, vaan viimeistään 16 m syvyydellä on kova pohja vastassa.

Monia uskomuksia ja tarinoita kerrotaan paikasta.

Seuraava kohteemme oli Kaarman Pietari-Paavalin kirkko. Nykyinen kirkko on kaksi laivainen, mutta tämän muodon se sai vasta 1400-luvun alkupuolella. Kirkon alkuperäinen rakennus on 1260-luvulta .Kirkko ympäröi hiljaisuus ja rauha, kukkien ja pensaiden kukkiessa.

Sitten tutustuimme Aino Kallaksen miehen Oskari Kallaksen syntymäkotiin. Talo oli yksityisessä käytössä, mutta saimme kuvia talosta ja pihalla olevasta muistolaatasta. Sata metriä Kaarman kirkosta on muinaislinnan vallit 12–13 vuosisadalta.  Hotellille ehdimme oikaisemaan itsemme ja vaihtamaan vaatteita ennen illallista, joka oli tuulimyllyravintola Veskissä. Ruoka oli maukasta ja hyvää.

06.05. Keskiviikko aamu valkeni tuulisena ja saimme pukeutua lämpimästi. Olimme menossa Pangan näköalapaikalle saaren pohjoisosaan.  Iloisin mielin lähdimme matkaan uuden oppaan Marian kanssa. Päivän ensimmäinen kohde oli Asten uushopea tehdas. Meillä oli mahdollisuus tehdä ostoksia, mutta tuotanto puolelle emme päässeet. Myymälä oli pieni ja ahdas kun me parikymmentä ihmistä ahtauduimme sinne. Tuotteet olivat edullisia ja lähdimme tyytyväisinä sieltä.

seuraava pysähdys oli kyläkauppa koska tarvitsimme vesipulloja. Kauppa oli tyypillinen sekatavarakauppa, siisti ja asiallinen. Sitten matkasimme kohti Pangan näköalapaikkaa. Se oli korkea rantatörmä ja opas varoitti menemästä liian lähelle reunaa sortumavaaran vuoksi. Itämerta näkyi silmänkantamattomiin. Valkoiset vaahtopäät löivät matalaan rantaan.  Seutu oli matalakasvuista mäntymetsää. Puut olivat vinoon kasvaneita tuulen voimasta ja latvat monihaaraisia. Mereltä tuuli kylmästi, että palelimme vaikka olimme pukeutuneet kunnolla.

Saarella, katajasta ja dolomiittikivestä, tehtyjä matkamuistoja oli myynnissä.

Kiersimme seuraavan niemen kärkeen jossa sijaitsi rakenteilla oleva uusi syväsatama. Työ olivat vielä kesken siellä.

Kallasten lohialtaat sijaitsivat vanhan myllyn vieressä Lampeen virtasi vesi läheiseltä luonnonlähteeltä. Vanha mylly oli jo aikansa nähnyt, mutta vielä virtasi vesi iloisesti solisten. Lammen rannalle rakennettiin uusia mökkejä. Kalastamaan emme ehtineet ajanpuutteen vuoksi, joten kalat saivat uida rauhassa meidän puolesta.  Kävimme myös lähteellä josta vesi tuli lampeen.

Pitkospuita pitkin pääsimme lähteelle. Lähteen vesi oli kirkasta ja kylmää.  Luonto oli parhaimmillaan, linnut lauloivat, puro solisi ja metsä humisi hiljaa.

Matkalla ohitimme Karujärven Neuvostoliiton armeijan entisen tukikohdan. Kohde jäi näkemättä lähempää, koska halusimme ehtiä Kuresaaren torille.  Tien kummallakin puolella oli ränsistyneitä harmaita venäläisten upseerien puisia asuinrakennuksia. Talot ja metsät jäivät taaksemme ja saavuimme torille itse kukin ostoksia tekemään.

Illallinen oli Kodulinna Lokaalissa, jossa ruoka maistui tosi hyvälle. Hotellissa pakkasimme aamua varten valmiiksi.

07.05 Torstai. Lähtöaamu koitti ja aamiaisen jälkeen kävimme kuvaamassa aidan takaa omakotitalon pihan kevään ensi kukkia. Hotellin henkilökuntaa kiitimme hyvästä palvelusta ja huolenpidosta.

Oli aika pakata autoon tavarat ja lähteä matkaan. Vielä ehdimme käydä lanka ja kangaskaupassa ostamassa kerhon käyttöön pellavakangasta, vetoketjuja ja helmiä. Joku taisi vielä käydä apteekissa

Kuresaaren torilta bussi sitten nouti meidät. Niin jätimme Kuresaaren taaksemme. Meillä oli antoisat päivät, nähdä ja kokea. Neljä päivää kului kun siivillä.

Kuivatsun satamassa jouduimme odottamaan lauttaa. Virtsusta lähdimme kohti Tallinnaa. Tällä kertaa vanhaa Tallinnan tietä maaseutua katsellen. Autonkuljettaja Jukka tekemässä lähtöselvityksen ja saatuamme maihinnousukortit siirryimme M/S Super Star laivaan. Laivassa vielä muistelimme kuluneita päiviä ja olimme yhtä mieltä onnistuneesta matkasta ja ohjelmasta. Laivassa meille oli varattu illallinen seisovasta pöydästä ja kyllä ruoka maistui.

Länsisatamasta matkasimme kohti Jakomäkeä ja jätimme matkalaisia pois Maunulassa ja Malmilla.

Heitimme hyvästit matkatovereille ostarilla ja lähdimme kukin kotiin väsyneinä, mutta tyytyväisinä matkasta. Jospa vielä joskus pääsisi näkemään ja kokemaan yhtä kaunista maisemaa.

Kiitän matkalaisten puolesta Eeroa ja Pekkaa järjestelyistä, kuljettaja Jukkaa ja Riittaa, joka piti huolta maksuista.